Seminar Kritika dečje književnosti

Video / Dešavanja / 09.11.2018.
Odiseja je na ovogodišnjem Sajmu knjiga u Beogradu organizovala seminar Kritika dečje književnosti. Na seminaru su govorile Lota Olson, Tijana Tropin i Ivana Mijić Nemet.
seminar kritika dečje književnosti

Kritika dečje književnosti u savremenim srpskim medijima gotovo da i ne postoji, a prikazi dela svode se mahom na kratke najave ili promotivne tekstove koji se mogu naći na sajtovima izdavača. Takav odnos prema dečjoj književnosti posledica je delom i toga što se na našim fakultetima zanemaruje književnost za decu a studenti se ne podučavaju o specifičnostima dečje književnosti, tako da budući kritičari nemaju potrebne analitičke alatke. Koliko se knjige za decu razlikuju od književnosti za odrasle, toliko se razlikuje i njihovo tumačenje i prikazivanje. Zbog toga je Odiseja odlučila da organizuje seminar posvećen kritici dečje književnosti kako bi se skrenula pažnju na specifičnost kritičkog pristupa književnosti za decu, kao i da bi se zainteresovanima ponudile smernice i preporučila relevantna literatura koju će koristiti za buduće obrazovanje, istraživanje i usavršavanje u ovoj oblasti.

Na seminaru je bilo reči raznim aspektima prikazivanja dečjih knjiga: proceni uzrasta kojem je knjiga namenjena, uočavanju edukativnih elemenata u knjizi, savremenosti tema i jezika, vrednovanju ilustracija, vrednovanju dela, itd. Takođe, govorilo se i o specifičnostima prikaza dečjih knjiga u zavisnosti od publike kojoj se obraćamo: opštoj populaciji (TV i radio emisije, dnevne novine, onlajn magazini i blogovi), kolegama iz struke tj. bibliotekarima, učiteljima, urednicima (specijalizovani časopisi i emisije), deci (dečji časopisi i TV i radio emisije) itd.

Seminar je pratila radionica tokom koje su učesnici podeljeni u grupe primenili stečena znanja sa predavanja u praksi. Učesnici radionice odabrali su jednu od tri mentorke. Prva grupa je radila na pisanju kratkog prikaza dečje knjige (radionicu vodila Lota Olson). Druga grupa radila je na tumačenju književnog dela kada se obraća stručnoj publici (radionicu vodila Ivana Mijić). Treća grupa je raditla na konceptu opsežne književne analize dela ili nekog njegovog aspekta, u teorijskim tekstovima (radionicu vodila Tijana Tropin). Kao ogledni tekst poslužila je knjiga ,,Doktor Proktor i velika krađa zlata" Jua Nesbea.

Na seminaru su govorile:

Lota Olson je novinarka i jedna od najpriznatijih književnih kritičarki u Švedskoj. Od 1987. godine piše za poznati švedski jutarnji list Dagens Nyheter, a od 2001. godine je urednica rubrike koja se bavi prikazima knjiga za decu. U Švedskoj i u pojedinim državama Evrope drži radionice i seminare pisanja književnih prikaza. Pored pisanja kritike dečje književnosti, bavi se i kritikom krimi romana.

Ivana Mijić Nemet je osnovne i master studije završila na Odseku za srpsku književnost i jezik Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, na kom trenutno pohađa doktorske studije. Zaposlena kao asistent na Visokoj školi strukovnih studija za obrazovanje vaspitača u Novom Sadu. Bavi se književnošću za decu. Sekretarka je redakcije časopisa Detinjstvo. Piše studije, prikaze i kritike, objavljuje u periodici.

Tijana Tropin je diplomirala na odseku Opšta književnost sa teorijom književnosti a doktorirala na odseku Nauka o književnosti Filološkog fakulteta u Beogradu. Radi u Institutu za književnost i umetnost u Beogradu, prevodi i objavljuje u periodici.

Pogledajte snimak seminara:

Preuzmite zbornik sa seminara Kritika dečje književnosti (PDF).

Preuzmite zbornik sa seminara Kritika dečje književnosti (EPUB).