Prikaz romana ,,Kuća bez ogledala" - portal Superteen

Prikazi / 28.01.2021.
Roman Kuća bez ogledala Mortena Sandena dirljiva je priča o ljubavi, bolu i odrastanju, protkana zagonetnom atmosferom od koje će vas povremeno podilaziti žmarci. Mreža neobjašnjivih, na prvi pogled zastrašujućih iskustava kroz koju prođu junaci ovog romana potpuno će ih transformisati, a susret sa misterioznom devojčicom iz ogledala pomoći će Tumasini i njenom ocu da se pomire sa stravičnim gubitkom koji im je slomio srce.
prikaz romana ,,kuća bez ogledala quot portal superteen

Kuća stare Tumasinine rođake Henrijete kao da je stvorena za žmurke. Puna je vijugavih stepenica, skrivenih kutaka i praznih prostorija, ali bez ijednog jedinog ogledala. Tumasini i ostaloj deci koja u kući borave to nije mnogo čudno, odnosno postaje čudno tek kada najmlađa od rođaka, Signe, otkrije tajanstvenu prostoriju pretrpanu ogledalima. Uz to, u toj prostoriji sreće devojčicu Heti koja svakome ko u nju kroči pomaže da se izbori sa problemima koji ga tište.

Autor romana, Morten Sanden, rođen je 1962. godine u Stokholmu. Napisao je više od 40 knjiga za decu i mlade za koje je dobio brojne nagrade među kojima se ističe prestižna švedska nagrada Astrid Lindgren. Smatra se jednim od najznačajnijih savremenih švedskih pisaca za omladinu. Član je švedskog Udruženja pisaca kriminalističkog romana (Svenska Deckarakademin) i Udruženja pisaca za decu (Svenska barnboksakademin) a od 2018. i član žirija koji dodeljuje čuvenu internacionalnu nagradu za dečju književnost ALMA (Astrid Lindgren Memorial Award).

Roman Kuća bez ogledala, koji vam danas predstavljamo, inspirisan je klasičnim pričama o ukletim kućama i duhovima. Radnja je smeštena u pomalo jezivu staru vilu u koju Tumasina i njeni rođaci dolaze kako bi se oprostili od bake na samrti. Dok se odrasli raspravljaju šta će raditi sa kućom nakon što njena vlasnica konačno premine, Tumasina i ostala deca istražuju stare, nekorišćene sobe nekada velelepnog zdanja. Nemoguće je ne primetiti da u vili ne postoji nijedno ogledalo, ali taj detalj se pripisuje kapricu nekadašnje slavne glumice. Tumasinina najmlađa rođaka Signe će, međutim, u toku jedne od igara kojima su ubijale vreme tokom boravka u kući, slučajno otkriti skrivenu prostoriju prepunu ogledala i čudnovatu devojčicu koja u njoj stanuje.

Koristeći šablon već poznatih, klasičnih priča za decu, poput Alise u Zemlji čuda, Sanden kroz fantastičan svet mašte obrađuje važne, savremene teme na način izuzetno prijemčiv mladim čitaocima. Tumasinina porodica je daleko od skladne i taj nesklad se očitava na svakom njenom članu, bez obzira na uzrast: Signe ne govori, dečak Erland je zatvoren i destruktivan, Vilma se bori sa brojnim kompleksima zbog fizičkog izgleda, a Tumasinin otac ne uspeva da se izbori sa porodičnom tragedijom. Sve će ih, međutim, transformisati Heti, devojčica iz ogledala. Ali za njihovu transformaciju nije zaslužna nekakva fantastična, neobjašnjiva sila, već prosto suočavanje sa realnošću i preispitivanje sebe.

Roman Kuća bez ogledala Mortena Sandena dirljiva je priča o ljubavi, bolu i odrastanju, protkana zagonetnom atmosferom od koje će vas povremeno podilaziti žmarci. Mreža neobjašnjivih, na prvi pogled zastrašujućih iskustava kroz koju prođu junaci ovog romana potpuno će ih transformisati, a susret sa misterioznom devojčicom iz ogledala pomoći će Tumasini i njenom ocu da se pomire sa stravičnim gubitkom koji im je slomio srce.

Srpsko izdanje romana ilustrovao je Ištvan Lakatoš, poznati mađarski pisac i illustrator čije smo knjige Kockograd i serijal o Emi i Tesli imali prilike da čitamo, takođe u izdanju izdavačke kuće Odiseja. Lakatoš je poznat kao mađarski Tim Barton i njegova estetika se savršeno uklopila sa melanholičnim stilom Mortena Sandena, zbog čega roman Kuća bez ogledala čitaocima dugo ostaje u sećanju, kako zbog dirljivih pouka, tako i zbog divnih ilustracija kojima je ukrašena.

Izvor: Superteen